Az jszaka msodik szakban, amikor Buddha elrte a megvilgosodst, szert tett mg egy, az jjszletsrl val ismereteit kiegszt tudsra, ez a karma, az ok s a kvetkezmny termszetes trvnye.
"Mennyei szememmel tisztn, az emberi ltmez felett lttam, hogy a lnyek mikppen enysznek el s keletkeznek ismt. Lttam nemeseket s alsbbrendeket, ragyogan okosakat s jelentkteleneket, lttam, hogy karmjuk meghatrozottsga szerint hogyan nyertk el a nekik jr elnys, vagy szenvedsekkel teli jjszletst." A karma az jjszlets mgtt ll igazsg s hajter. Nyugaton a karmt sokszor sszekeverik a sorssal vagy a predesztincival. Jobb megkzelts, ha gy rtelmezzk, mint ok s kvetkezmny tvedhetetlen trvnyt, amely a vilgegyetemet irnytja. A "karma" sz szerint "cselekedetet"-et jelent, s a karma mind a cselekedetekben rejtetten jelen lv ert, mind cselekvseink eredmnyeit jelenti. Sokfle karma van: nemzetkzi karma, nemzeti karma, egy vros karmja, egyni karma. Mindegyik elvlaszthatatlan kapcsolatban van egymssal, s teljes sszetettsgben csak egy megvilgosodott lny rtheti meg. Egyszer fogalmakkal kifejezve, mit jelent a "karma"? Azt, hogy brmit tesznk testben, beszdben, gondolatban, az megfelel kvetkezmnyekkel jr. Minden cselekedet, mg a legkisebb kis - kvetkezmnyekkel terhes. A mesterek azt lltjk, hogy mg a legkisebb csepp mreg is okozhat hallt, s a legparnyibb magbl is hatalmas fa sarjadhat. s - mint Buddha mondta - "Ne nzd el a rossz cselekedeteket csupn mert kicsinyek, armilyen kicsiny legyen is a szikra, hegynyi szalmakazlat is kpes legetni.!" Majd gy folytatta: "Ne vedd fvllrl az apr jcselekedeteket, gondolvn, hogy nem hajtanak hasznot, br apr cseppekben csepeg a vz, vgl is megtlti a hatalmas tartlyt."A karma nem enyszik el, mint a kls dolgok, s nem vlik hatstalann. Nem rombolja le "id, tz vagy vz". Ereje soha nem mlik el, amg meg nem rik. Lehet, hogy cselekedeteid eredmnyei mg nem rtek be, de elkerlhetetlenl bernek, ha megfelelek a krlmnyek. Rendszerint elfelejtjk, hogy mit tesznk, s csak sokkal ksbb rnek el bennnket a kvetkezmnyek. Akkor mr nem tudjuk sszekapcsolni ezeket az okokkal Kpzelj el egy sast! - mondta Dzsigme Lingpa. Repl magasan az gen, nem vet rnykot. Semmi nem mutatja, hogy ott van. Aztn hirtelen becserkszi prdjt, leereszkedik s lecsap a fldre. S amint lezuhan, megjelenik az rnyka. Cselekedeteink kvetkezmnyei gyakran kslekednek, nha kitoldnak a kvetkez letnkbe, nem azonosthatunk egy bizonyos okot, mert minden esemny tbb karma sszetett keverke, amelyek egytt rnek be. gy hajlunk r, hogy azt felttelezzk, hogy a dolgok "vletlenl" trtnnek velnk, s amikor jl megy minden, egyszeren "j szerencs"-nek hvjuk. s mgis, mi ms, mint a karma magyarzhatn meg kielgten a kztnk lv szlssges, rendkvli klnbsgeket? Br ugyanabban a csaldban s orszgban szletnk, hasonl krlmnyek kztt, mgis mindannyiunknak klnbz a jelleme, teljesen klnbz dolgok trtnnek velnk, klnbznek tehetsgnk, hajlamaink, sorsunk. Mint Buddha mondta: "ami vagy az az, ami voltl ami leszel, az az, amit most teszel. Padmaszambhava mg tovbb ment: "ha meg akarod ismerni elmlt leted, akkor mrd fel jelen krlmnyeidet, ha tudni akarod, hogy milyen lesz jvend leted, mrd fel mostani cselekedeteidet!" |